Fotboll i Europa

Tack vare Champions Leagues enorma popularitet fortsatte lagen att satsa på det, samtidigt som det innebar stora pengar för lagen som tog sig långt. Inte bara i prispengar, men även i TV-pengar och popularitet.

2000-talets förändring av fotbollen

Det var dock under 2000-talet som fotbollen gick till att bli den moderna fotbollen. Förutom att sporten i sig förändrades på flera sätt innebar det också att pengarna ökade ännu mer. Inte minst kom David Beckhams övergång till Real Madrid att bli en symbol för det.

Den spanska huvudstadsklubben pungade ut hela 35 miljoner pund, vilket vid tidpunkten var ett transferrekord i hela världen, med råge. Det blev också startpunkten för fler stora övergångar med enorma summor inblandade.

I Real Madrid fanns till exempel redan mängder av världsstjärnor, och Real Madrid hade vid tidpunkten det som ansågs vara världens bästa lag någonsin. Det här gjorde dock att kapprustningen från andra klubbar påbörjades. Barcelona, som några år senare fick in en viss Lionel Messi var ett exempel.

Även Manchester United var ett annat. De sålde just Beckham till Madrid och kunde med sina pengar fortsätta bygga upp ett starkt lag. Det innebär att Manchester United fortsatte sin jakt på Liverpools ligatitlar. Något som de sedan lyckades med, det vill säga att de tog fler ligatitlar än storkonkurrenten några mil därifrån.

Mer pengar, bättre fotboll

Pengarna slutade inte att slussas in i den toppeuropeiska fotbollen under 2010-talet. Snarare tvärtom, då summorna växte enormt mycket mer. Det här gjorde att fotbollen utvecklades. Nu kunde klubbarna erbjuda sina spelare förutsättningar som på till exempel Pelés tid inte gick att drömma om. Med många miljarder på bankkontona fick juniorer rentav bättre träningsmöjligheter än vad Maradona hade.

Samtidigt innebar de stora kostnaderna för fotbollsklubbarna förändringar för andra, inte minst publiken. Från att vara en folklig sport med relativt billiga biljettpriset var det något som ökade i en absurd takt. Det skedde framför allt för storklubbarna. Även om det fanns och finns stora sponsorer sköt biljettpriserna för Arsenal, Liverpool, Chelsea, Manchester United (sen även Manchester City), Barcelona och Liverpool i höjden. Det skedde även i Italien där Roma, Juventus, Milan, Inter och många andra klubbar runt om i landet – samt hela kontinenten – fick begära stora summor för att folk skulle få titta på matcherna på arenorna.